Tuesday 30 December 2014

#06 Biodiversity Of The Sedili Kechil Wetlands (Bab 2: Latar Belakang Sedili Kechil)

BAB 2 : LATAR BELAKANG SEDILI KECHIL


Sedili Kecil adalah sebuah kampung kecil yang tenang terletak di pantai timur Johor. Kampung tersebut terletak di muara Sungai Sedili Kechil kira-kira 50 km jarak perjalanan dari adalah bandar Kota Tinggi.


Sedili Kecil merupakan sebuah perkampungan nelayan melayu tradisional. Ekonomi utama penduduk tempatan adalah pelbagai. Sumber pendapatan utamanya adalah datang daripada hasil memancing, perniagaan kedai runcit kecil dan bekerja di ladang kelapa sawit yang berdekatan. Terdapat beberapa syarikat yang telah membuka industri berhampiran kawasan tersebut. Industri yang dimaksudkan adalah ternakan udang, perlombongan pasir dan sayur-sayuran. Ia telah berjaya mewujudkan serta memberi peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan termasuklah penduduk Kampung Sedili Kecil dan Kampung Belukar Durian. Selain daripada berkerja, penduduk tempatan juga memperoleh pendapatan sampingan melalui penghasilan kraf tangan, pengeluaran ikan masin, dan penuaian belangkas serta lokan.

Memasuki kawasan tersebut diibaratkan memasuki dunia lain yag penuh kedamaian dan ketenangan. Suasana yang membawa pengunjung untuk merasai bagaimana kenikmatan meninggalkan hiruk-pikuk kehidupan bandar, serta menyajikan pesona kampung tradisional, rumah-rumah kayu serta udara yang segar akan berjaya mewujudkan persekitaran yang damai dan santai.





(Diterjemah dan dipetik daripada buku bertajuk 'Biodiversity Of The Sedili Kecil Wetlands', 2009)
(Tulisan: Lee Shin Shin, Erwin Luesink, Flora George & Gabriel Chong Ee King)

No comments:

Post a Comment